Suorien vatsalihasten erkauman lyhyt oppimäärä

Tiesitkö, että suorien vatsalihasten erkaumaa esiintyy ihan jokaisella raskaana olevalla äidillä?

Vatsalihasten erkauma saattaa herättää useita kysymyksiä. Heikentääkö mahdollinen erkauma elämänlaatuani synnytyksen jälkeen? Onko minulla kipuja? Voinko tehdä samoja asioita kuin ennen raskautta? Näyttääkö keskikehoni oudolta vai tuntuuko se ihan omalta?

Äitiysfysioterapeutti Maria Jokela kertoo meille vastauksia näihin kysymyksiin. Hänen mukaansa ilouutinen on kuitenkin se, että useimmiten keskikehon toiminta palautuu ennalleen. Jos kehosi tuntuu voivan ihan hyvin, niin erkauman leveyttä ei kannata tuijottaa sokeasti.

Jokaisella äidillä on erityinen keho

Jokainen äiti on erilainen ja se tarkoittaa myös sitä, että jokaisen kuntoutumispolku on omanlaisensa. Ei voida siis antaa kaikille sopivaa kaavaa siitä, miten erkauma kuntoutuu. Me ihmiset olemme monimutkaisia tapauksia, joten massatuotannon sijasta tarvitaan usein mittatilaustyötä. Vaikka erkauma on tällä hetkellä melkoisen kuuma peruna, on sen syntymisestä, ehkäisemisestä ja kuntouttamisesta vaikea saada näyttöön perustuvaa tutkimusta. Käytännön ja konkareiden tekemän työn perusteella alkaa ainakin äitiysfysioterapeuttien keskuudessa olla melko yhteneväinen näkemys siitä, mitä erkauman kuntouttamisessa tulisi huomioida. Tämän tien etulinjassa on kulkenut äitiysfysioterapeutti Ira Rissanen, jota voidaan kiittää asian tuomisesta äitien tietoisuuteen.

Mikä ihmeen erkauma?

Ensinnäkin tärkeä viesti kaikille äideille on se, ettei erkaumassa mitään ole revennyt! Suorat vatsalihakset siis erkanevat toisistaan, koska niitä yhdistävä valkoinen jännesauma venyy ja ohenee. Jännesauma myös palautuu spontaanisti noin kahden kuukauden aikana synnytyksestä. Sen jälkeen paranemista tapahtuu vielä vuoden ajan synnytyksestä, tosin hitaammin.

Apua, en halua erkaumaa

Voiko raskaana ollessa sitten jotenkin itse vaikuttaa siihen, että synnytyksen jälkeen keskikehon toiminta palautuisi ennalleen? Voi ja ei voi. Monikkoraskaudelle ei oikein voi mitään, kuten ei esimerkiksi lapsiveden määrälle. Tutkimusten valossa myös synnyttäjän korkea ikä ja aiemmat raskaudet ovat riskejä. Myös sektio vaikuttaa erkaumariskiin.
Odottaja voi joltain osin pyrkiä vaikuttamaan siihen, ettei tietoisesti lisää erkaumariskiä välttämällä raskaita nostoja tai muuten todella kuormittavan liikunnan harrastamista. Välttämisen lisäksi kannattaa pysyä aktiivisena raskauden ajan, oman voinnin sallimissa rajoissa. Omaan ryhtiin kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota sekä harrastaa monipuolisesti kevyttä liikuntaan. Raskausaikana painopiste nimittäin siirtyy eteenpäin ja usealla alaselän notko kasvaa. Asennon hallinnalla tarkoitetaan yksinkertaistetusti sitä, että odottaja pyrkii säilyttämään alaselän neutraalin asennon korostuneen notkon sijaan. Toki huomiota tulee kiinnittää asentoon kokonaisuudessaan.

Grand Canyon vatsassa

Mistä sitten voi tietää, onko itsellä ongelmaa? Sen sijaan, että tekee netin syövereistä löytyviä kotitestejä, kannattaa keskittyä omiin oireisiin. Jos erkauma on jäänyt vaivaamaan, valittavat äidit usein sitä, että he näyttäävät kuin olisivat viidennellä kuulla raskaana. Toisaalta selinmakuulla vatsan keskilinjaan voi muodostua kuoppa ja vatsan alueen iho voi tuntua ohuelta ja ryppyiseltä, sekä ylösnoustessa usein keskilinja pullistuu. Suorien vatsalihasten erkauma on siis sekä esteettinen että toiminnallinen ongelma.
Jokainen voi itse tunnustella vatsan keskilinjaa, ja jos siitä tuntee elimet läpi, on hyvä hakeutua ammattilaisen arvioitavaksi. Näkyvin oire on vatsan pullottaminen ja ilman kertyminen vatsaan. Syke saattaa tuntua ja näkyä vatsan keskilinjassa. Myös vatsallaan olo voi olla epämiellyttävää. Alaselän oireet ovat yleisiä, kuten myös vaikeus saada yhteyttä lantionpohjan lihaksiin. Myös virtsan- sekä ulosteenkarkailua saattaa esiintyä laskeumien lisäksi. Jopa hengittäminen voi tuntua rajoittuneelta. Vaikka tietäisi millainen on hyvä asento, niin keho hakeutuu vain lysähtäneeseen ryhtiin. Sitä ei vain jaksa. Tämä ei ole kaikenkattava lista, mutta se antaa hieman suuntaviivaa omien oireiden tutkimiseen. Joskus äidillä voi olla lähes kaikki oireet tai sitten löytyy vain yksi oire.

Älä jämähdä erkauman leveyteen

”Kuinka leveä sen jännesauman pitää olla?” kuulen usein. Tärkeintä ei ole välttämättä se mitta, vaan se, miltä jännesauma tuntuu ja miten keho toimii. Jos keho toimii hyvin eikä sinulla ole oireita, älä huolehdi! Tavoitteena on, että jännesaumaan saadaan hyvä jäntevyys, kuin trampoliinissa. Tässä kohtaa muistuttaisin kotitestien harhaanjohtavuudesta. Usein kehotetaan tunnustelemaan suorien vatsalihasten välistä tilaa vatsarutistusta tehdessä. Se voi hyvin olla varsin pieni jännityksessä. Levossa voi kuitenkin tapahtua niin, että jännesauma on leveä ja heikko. Eli jännitysmitta ei varsinaisesti kerro koko totuutta. Tiivistettynä voisi sanoa, että vatsarutistustesti antaa kehon toiminnasta kovin vähän tietoa. Kehon toimintaa tarkastellaan lisäksi monella muulla tavalla. Välillä tuntuu, että äitiysfysioterapeutin nimikkeen sijasta voisin kutsua meitä yksityisetsiviksi.

Ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki

Keskikeho, core, korsetti, ja mitä niitä nimityksiä nyt onkaan. Siihen kuuluu koko paketti lantionpohjan ja pallean väliltä. Erkauman kuntoutuksessa täytyy huomioida koko keho lantionpohjasta hengitykseen, eli haastetta riittää. Mutta hyvin usein oikeanlaisella kuntoutuksella tilannetta pystytään korjaamaan ja elämänlaatua parantamaan. Joissain tilanteissa päädytään kuitenkin leikkaukseen eikä sekään ole maailmanloppu. Kuntoutuminen vaatii äidiltä pitkäjänteisyyttä ja sitoutumista, terapeutilta ammattitaitoa mahdollistaa kehon palautuminen manuaalisin käsittelyin sekä jännesaumaa kuntouttavin harjoittein, unohtamatta ravintoa ja nesteytystä.
Vaikka naisen keho joutuukin koville raskauksissa ja synnytyksissä, voisin silti kliseisesti sanoa, että kyllä ne meidän pienet ihmeet ovat kaiken tämän arvoisia!

Äitiysfysioterapeuttista apua

Äitiysfysioterapeutti on erikoistunut raskausajan ja synnytyksen jälkeiseen fysioterapiaan ja tukee äitiä kokonaisvaltaisesti voimaan hyvin. Äitiysfysioterapeutti tukee synnytyksestä palautumisessa ja on erikoistunut suorien vatsalihasten erkauman kuntouttamiseen. Myös sektio- ja episiotomia-arpien hoito on oleellinen osa äitiysfysioterapiaa, sillä kiinnikkeiset arvet vaikuttavat kehoon laajalti.

Lue lisää äitisyfysioterapiasta: http://yhdessapalvelut.fi/portfolio/aitiysfysioterapia

Lähteet:

Lee, Diana (2017) Diastasis Rectus Abdominis. A Clinical Guide for Those Who Are Split Down the Middle. Learn with Dieane Lee. Surrey, Canada.

Tiesitkö tätä Britaxista?

OzBabyn yksi suosituimmista brändeistä on Britax Römer! Heidän valikoimaansa kuuluvat menopelit vauvan tai lapsen kanssa turvalliseen matkustamiseen. Haluammekin kertoa teille enemmän Britaxista ja heidän historiastaan liikenneturvallisuusalan edelläkävijänä.

Monet varmasti muistavat suositut Brio-vaunut, joita suomalaiset lapsiperheet ovat työnnelleet jo useamman vuosikymmenen ajan.  Myöhemmin Britax on ostanut Brio-tuotemerkin vaunut ja rattaat, ja on jatkanut suosittujen Brio-rattaiden valmistusta omalla nimellään.

Britax on toiminut liikenneturvallisuusalalla jo vuodesta 1938 lähtien, kun he aloittivat autojen turvavälineiden ja lisävarusteiden tuotannon. Erityisesti heidät tunnetaan vaikuttajana maailman ensimmäisen turvavyömääräyksen ja automaattisen turvavyön kehittämisessä. Vuonna 1966 Britax erikoistui lasten turvaistuimiin ja lanseerasi Star Rider -turvaistuimen viisipistevaljailla.

Britax on toiminut merkittävässä yhteistyössä autoteollisuuden kanssa ja on ollut mukana kehittämässä nykyään suosittua turvaistuimen kiinnitystapaa, ISOFIX-järjestelmää yhdessä Volkswagenin kanssa.

Nykyään Britax tunnetaan perinteisenä lastentarvikkeiden valmistajana, jonka laajaan tuotevalikoimaan kuuluvat niin lastenvaunut kuin turvaistuimet. Britax on suunnitellut ja valmistanut lastentarvikkeita jo yli 50 vuoden ajan ja on tunnettu monista suosituista turvaistuimistaan ja lastenrattaistaan. Englantilainen Britax ja saksalainen Römer yhdistyivät vuonna 1978. Siksi Britax tunnetaan myös nimellä Römer.

Britaxin sanoin:

Olemme yhdistäneet 50 vuoden kokemuksen, tekemisen palon ja käsityksemme perhe-elämästä. Tuloksena on turvaistuinten, rattaiden ja lasten matkustusjärjestelmien valikoima, joka on yksi maailman edistyksellisimmistä ja joustavimmista.”

Britax on panostanut turvaistuimien testaamiseen ja tutkimustyöhön. He ovat hyvin omistautuneita lapsien turvallisuuteen!

Britaxin tuotteet ovat laadukkaita ja valmistettu Euroopassa. Siksi me OzBabyssa suosittelemme Britaxia!

Katso Britaxin upea esittelyvideo alapuolelta:

Tutustu Britaxin tuotteisiimme täältä

 

Lähde: www.britax-roemer.fi

Onnistunut päiväkodin aloitus – mitä mukaan lapsen päiväkotireppuun?

Elokuun myötä arki palaa kuvioihin. Monet lapset aloittavat päiväkotiuransa tai menevät perhepäivähoitajalle hoitoon. Myös erilaiset kerhot starttaavat kesätauon jälkeen. Hoitopaikkojen tavat ja toiveet vaihtelevat. Mitä kaikkea sinne hoitopaikkaan kuuluu laittaa lapselle mukaan? Tässä postauksessa on vinkkejä meiltä ozilaisilta mitä päiväkotireppu voi sisältää.

 

 

Päiväkotireppu

No se reppu, johon kaikki pakataan. Päiväkotireppu voi olla lapsen itsensä valitsema ja sen kokoinen, että lapsi saa kannettua reppua itse. Reppuun on kuitenkin hyvä mahtua vaihtovaatteet, myös talvella. Reppu viedään viikonlopuksi kotiin ja varustetaan seuraavaa viikkoa varten.

Tilaa kerhoreppu täältä

Lapsen vaihtovaatteet

Lapselle pakataan mukaan riittävä määrä vaihtovaatteita. Pieni lapsi tarvitsee luultavasti vaihtovaatteita enemmän kuin viisivuotias. Kuivaksi opetteleva lapsi tarvitsee useat alushousut ja housut. Vaippaikäisen vaipat viedään itse päiväkotiin. Usein suositaan teippivaippoja.

Täältä löytyy pienten lasten vaatteet

Ulkoiluvaatteet ja sisävaatteet erikseen

Ulkovaatteiden miettiminen voi olla hankalaa keväällä ja syksyllä. Aamu on kylmä, mutta iltapäivällä hiki valuu jo selässä. Pakkaa huoletta ulkovaatteita reilusti, aamu-ulkoilulla puetaan enemmän ja iltapäivällä riittää vähemmän.

Myös kesäkeleillä lapselle laitetaan ulkovaatteet erikseen, jotta hiekka ei kulkeudu joka puolelle päiväkotia. On hyvä idea ottaa myös toiset sukat, sillä myös kengät keräävät yllättävän paljon hiekkaa sisuksiinsa. Protip: collegehousut eivät ole kovin hyvä valinta ulos, ne kuluvat ja likaantuvat äkkiä. Verkkarit tai kahisevasta kankaasta olevat housut ovat tässä suhteessa paljon armollisemmat.

Täältä löytyy lasten sisävaatteet

Sadevaatteet

Päiväkotiin viedään myös sadevaatteet. Meidän kokemuksemme mukaan näppärintä on, kun on yhdet kurahousut päiväkodissa ja toiset kotona. Samoin kahdet saappaat helpottavat kurakelejä, voit pitää toista paria kokoajan päiväkodissa. Lisäksi päiväkotiin viedään kurahanskat ja sadetakki.

Lasten ulkovaatteet ovat pääosin vedenpitäviä. Kuravaatteet kuitenkin helpottavat päiväkodin aikuisten arkea. Ne on helppo huuhtoa ja mahtuvat paremmin rajallisiin kuivaustiloihin.

Täältä löytyy sadevaatteet

Muista nimikointi!

Nimikoi kaikki lapsesi varusteet. Nimikointi sujuu tekstiilitussilla suoraan vaatteeseen tai teipillä, johon kirjoitat lapsesi nimen. Myös tilattavat nimikointitarrat ovat näppäriä, ne pysyvät hyvin pesussa ja irtoavat helposti, kun laitat pieneksi jääneet vaatteet kiertoon.

Kerhotossut

Päiväkodissa käytetään sisätossuja. Kunnon tossut estävät liukastumista ja pitävät myös sukat puhtaampina.

Täältä löydät kerhotossut

Unikaveri

Lapsen on helpompi rauhoittua päivälevolle, kun on tuttu unikaveri kainalossa. Voi olla hyvä idea valita päiväkotiin ihan oma unikaveri: päiväkodeissa on erilaisia käytäntöjä ja joissain unikaverin saa viedä kotiin vain loma-aikoina.

Paljon ihania unikavereita

Oma juomapullo ja aurinkorasva

Kesällä oma juomapullo on ehdoton varuste. Päiväkodissa ulkoillaan paljon ja omasta pullosta voi käydä hörppäämässä aina kun jano yllättää. Aurinkorasva suojaa lapsen herkkää ihoa. Rasvaa lapsi aamuisin ennen hoitopäivän alkua ja iltapäivän ulkoilua varten rasva kannattaa jättää päiväkotiin.

Täältä löydät juomapullot sekä eväsrasiat metsäretkiin

Matkabingo

Tulosta tästä hassun hauska matkabingo lapsille sekä aikuisille. Sopii ajankuluksi mökki- loma- tai mummolamatkalle. Muista ottaa mukaan kyniä!

Huom. Aikuisten bingo saattaa aiheuttaa närää Audin tai BMW merkkisten autojen omistajissa. Älä käytä bingoa mikäli ajat.

Matkabingo lapsille

 

Matkabingo aikuisille

Tukea vanhemmuuteen ja jaksamiseen

Vähäiset yöunet ja puklupyykit, check. Helli, hoida, tiskaa ja touhua, check. Monelle vauvan vanhemmalle on tuttua, että arki vie veronsa. Arkitilanteiden taustalla väsyttävät vähemmän puhutut vanhemmuuden tunteet, jotka usein jäävät kunnolla kohtaamatta. Vauvan tulo näkyy konkreettisesti siinä, että koti täyttyy erinäisistä vauvatarvikkeista. Vanhemman mieli ja keho täyttyvät yhtä lailla lukuisilla ajatuksilla, kysymyksillä ja tunteilla, oli sitten kyseessä ensimmäinen tai viides lapsi. Kun elämään tulee energiapakkaus, joka näyttää todelliset tarpeensa ja tunteensa, haastaa vastaamaan niihin 24/7, pyrkii pysäyttämään tähän hetkeen ja päästämään ihan lähelle, niin iholle kuin sydämeen, on aikuinen luonnollisesti pyörällä päästään. Usein saatetaankin sanoa ”mun pää räjähtää”. Noh, vähän niin on meille vanhemmille tarkoitus käydäkin 😉

Lasten hoitaminen ei lopulta ole niin vaikeaa kuin on oman pään kanssa pärjääminen. Kaiken hyvän lisäksi päässä pyörii helposti paljon huolia, hoidettavia asioita, vaatimuksia ja ihmissuhdekoukeroita. Olemme elämän varrella oppineet tietynlaisia toimintatapoja, joilla olemme selvinneet matkan varrella. Kun sitten tulee se pieni, joka mullistaa kaiken ja alkaa opettaa elämää uudesta näkökulmasta, ovat totutut tavat koetuksella. Jonain päivänä huomaa toimivansa kuin äitinsä ja isänsä ehkä niissäkin asioissa, joissa oli päättänyt tehdä toisin. Syntymästä saakka pieni vauva haastaa etsimään oman tavan olla vanhempi, ei kasvatusoppaista, vaan kuuntelemalla itseä ja lasta. Jossain kohtaa matkaa väsymys on taattu ja saattaa tuntua, että vanhemmuudessa ei mikään riitä. Mutta se viesti ei ole vauvan.

Jo masusta asti vauva pyytää: ole läsnä ja rakasta – se riittää. Tätä meistä vanhemmista jokainen opettelee, se on se kasvumatka, jolle lapsi meitä pyytää yhtä matkaa mukaansa. Kasvukivuilta ei voi välttyä, mutta mahdollisuus on saada jotain paljon suurempaa: oppia, mitä todella on rakastaa. Itseä ja toista.

Jos jossain kohtaa matkaa kaipaat vierellä kulkijaa, perhevalmentaja Tiia Lehmussola Yhdessä Äitiys- ja perhepalveluista tapaa sinut tai koko perheesi mielellään. Tiia jakaa sitä, mitä on koulutuksissaan, lapsi- ja perhetyössä ja elämässään äitinä oppinut ja oivaltanut lapsista, vanhemmuudesta, tunteista, ihmissuhteista ja perhe-elämästä. Tiian tehtävä on tukea vanhempaa voimaan itse hyvin, ymmärtämään arkitilanteiden taustalla vaikuttavia syvempiä tekijöitä, kuuntelemaan järkeä, tunteita, intuitiota ja tukemaan omaa lasta entistäkin paremmin. Ota yhteyttä, kun lapsen toiminnassa, tunteissa, perhesuhteissa tai arjen sujuvuudessa jokin askarruttaa ja haluat lähteä muuttamaan tilannetta parempaan. Tutkitaan yhdessä asiaa ja löydetään juuri teille sopivia keinoja teille sopivaan tahtiin. Voit myös tulla mukaan tuleville luennoille ja kursseille. Tervetuloa lukemaan lisää www.yhdessapalvelut.fi ja seuraamaan facebook.com/lehmussola.