Turvaistuimen valinnasta puhutaan paljon, että minkälainen turvaistuin on lapselle se paras mahdollinen? Minkä ikäisenä turvaistuimeen on hyvä siirtyä turvakaukalon jälkeen? ja onko esimerkiksi Isofix-kiinnitteinen kasvot menosuuntaan istuin turvallisempi kuin turvavyöllä kiinnitetty selkämenosuuntaan istuin? Oikean turvaistuimen valinta voi olla tuoreelle vanhemmalle kinkkinen ongelma.
Turvaistuinta valitessa on hyvä miettiä mm. seuraavia kysymyksiä:
- Onko istuin lapsen painoon nähden oikean kokoinen?
- Kumman valitsen kasvot menosuuntaan vai selkämenosuuntaan turvaistuimen ja miksi?
- Kiinnitetäänkö turvaistuin Isofix-järjestelmän avulla vai turvavöillä?
- Löytyykö autosta Isofix-kiinnitysmahdollisuus ja onko se yhteensopiva istuimen kanssa?
- Onko turvaistuin voittanut testejä tai saanut sertifikaatteja/hyväksyntöjä?
- Ja mikä tärkein, onko turvaistuin asennettu autoon oikein, voiko joku tarkistaa asian?
Turvaistuimen painorajasuositus
Aina kun valitset lapsellesi turvaistuinta, muista tarkistaa painorajat hyvin. Ensimmäiset turvaistuimet lähtevät 9 kg ylöspäin aina sinne 36 kg asti, vaikkakin markkinoilta löytyy myös turvaistuimia, jotka sopivat heti vastasyntyneelle.
Tällaisen turvaistuimen valinta ei ole kuitenkaan tarpeellista, sillä turvakaukalo on täysin turvallinen vaihtoehto vastasyntyneelle. Sanotaan, että turvakaukalosta on hyvä siirtyä turvaistuimeen, kun lapsi pystyy istumaan eli noin 6 kk ikäisenä.
Tätä perustellaan sillä, että turvakaukalo on yleensä makuuasennossa ja tällöin se ei suojaa lapsen niskaa niin hyvin, kuin pystysuorassa oleva selkänoja. Varsinkin 2 ja 3 luokan turvaistuimissa lapsen paino on tärkein kriteeri istuinta valitessa.
Turvaistuin kasvot vai selkä menosuuntaan?
Kumpi sitten on turvallisempi kasvot menosuuntaan turvaistuin vai selkä menosuuntaan -turvaistuin?
Auto Motor und Sportin tekemien testien mukaan selkämenosuuntaan turvaistuin on todettu olevan turvallisempi lapselle, sillä selkä menosuuntaan asennettavien istuinten niskavenytysarvot ovat paljon alhaisempia, vain 250-900 Newtonia (keskiarvo noin 500 Newtonia) eli noin 25 kg.
Myös Autoliiton lehdistötiedotteessa sanotaan, että ”tuoreimmassa testissä kaikki kuusi etutörmäyksessä erinomaisen arvosanan saanutta istuinta oli asennettu selkä menosuuntaan. Tällöin pään ja niskan kuormitus on minimaalinen. Mitä pienempi lapsi, sitä vähemmän tämän niska kestää kuormitusta.”
IsoFix- vai turvavyökiinnitys
IsoFix-kiinnitys puhututtaa paljon, mutta ei mene kuin pari vuotta, kun IsoFix-järjestelmä tulee pakolliseksi kaikkiin uusiin automalleihin. Jos sinulla ei ole IsoFix-kiinnitysjärjestelmää, kannattaa aina pyytää varmistus ammattilaiselta, että turvaistuin on oikein kiinnitetty autoon.
Mikäli IsoFix- järjestelmä löytyy autosta, on hyvä kiinnittää huomiota vastaavasti siihen, että Isofix kiinnitys on molemmin puolin yhteen sopiva auton ja turvaistuimen kanssa.
Liikenneturvan lähteen mukaan lasten turvaistuimista 96 % on kiinnitetty oikein, kun on käytetty Isofix-kiinnitysjärjestelmää ja sen sijaan vain 30 % istuimista on kiinnitetty oikein, kun kiinnittämiseen on käytetty aikuisten turvavöitä.
IsoFix on siis turvallisempi vaihtoehto pelkästään sen vuoksi, että virheasennuksen vaara pienenee minimaaliseksi. Isofix-järjestelmä on turvallinen myös siksi, että Isofix-istuimet on varustettu tukijalalla ja/tai Top tether-vyöllä, jotka minimoivat turvaistuimen kiertoliikettä ja liikettä eteenpäin. Lisäksi isofixin ansiosta turvaistuin on turvallisesti kiinnitetty myös, kun lapsi ei ole kiinnitettynä istuimeen.
Turvaistuinten testivoittajat ja testitulokset
Autoliiton lehdistötiedotteen mukaan testissä turvaistuimen saamaan arvosanaan vaikuttavat eniten kolariturvallisuus sekä asentamisen ja käytön helppous. Menestyäkseen testissä istuimen pitää pärjätä kaikissa kokoluokissa ja kaikissa asennoissa, mihin se on tarkoitettu. Testituloksia kannattaa siis seurata, sillä ne ovat tehty meidän kuluttajien parhaaksi. Kaikissa turvaistuimissa on oltava ECE R44/04 -hyväksyntämerkintä osoituksena siitä, että turvaistuimet ovat standardin turvallisuusvaatimusten mukaiset.
ECE-merkintä kertoo kaiken oleellisen
- Näyttää, missä luokassa turvaistuin on hyväksytty
- Hyväksytty painoryhmä
- ”Y” ilmaisee, että turvaistuimessa on 5-pistevaljasjärjestelmä, jossa on keskivyö
- Eurooppalainen hyväksyntämerkki
- Maa, jossa hyväksyntä on myönnetty (1=Saksa, 2=Ranska, 3=Italia, 4=Alankomaat jne.)
- Hyväksyntänumero. Kaksi ensimmäistä numeroa ilmaisevat, mille ECE R 44 -standardin versiolle turvaistuin on hyväksytty (tässä tapauksessa ECE R 44/04)
Minun on pakko sanoa, että ihmeellinen tuo kommentti tuosta kaukalosta ja makuuasennosta ja, että lapsen olisi paras siirtyä turvaistuimeen 6kk iässä! Siinä tapauksessa on kyse jostain ihmeellisestä kaukalosta, sillä suuri osa kaukaloista tulevat lapsen kasvaessa istuvammiksi ja minun ymmärtääkseni, myös teidän viittaamaanne lähteen mukaan, turvakaukalo on turvallisin vaihtoehto niin kauan kunnes päälaki alkaa tulla istuimen selkänöjan ylälaitaan. Sopivin turvalaite antaa parhaan suojan ja mukavauuuden. Ja selkämenosuuntaan on paras tapa matkustaa mahdollisimman pitkään!
Hei Linnea. Totta tuo lauseeni on jäänyt vähän kesken. 6kk ikäinen liittyi siihen, että lapsi alkaa istumaan, mutta tosiaan lähteestä unohdin lisätä tuon, että tai kunnes lapsen päälaki alkaa tulla istuimen selkälinjan ylälaitaan. Selkä menosuuntaan on todella turvallisin tapa matkustaa, mutta kirjoitin tarkoituksella artikkelin vähän puolesta ja vastaan sillä keski-euroopassa lapset yleensä siirretään heti kaukalon jälkeen kasvot menosuuntaan. Ja kyllä sitä näkee Suomessakin. Lapsen matkustusmukavuus on myös tärkeässä osassa turvallisuutta ja jos lapsi kasvaa nopeasti, jolloin polvet on koukussa selkämenosuuntaan istuimessa, niin kyllä varmasti monet kääntävät istuimen toisin päin suosituksista huolimatta.
http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/turvaistuintestit/axkid-kidzofix-2013/ Tätä istuintako tosiaan voitte ilolla ihmisille suositella ?